Passagerare med nedsatt rörlighet

Vi vill kunna erbjuda en trevlig och trygg resa för alla våra passagerare. Vi gör därför vårt bästa för att göra våra tåg så bekväma och lättillgängliga som möjligt, även för dem med nedsatt rörlighet. På den här sidan hittar du information om hur vi anpassar våra tjänster och hur du kan registrera assistans inför resan med oss.

Om du inte behöver assistans under din resa och kan ta dig på och av tåget på egen hand, kan du boka din biljett som vanligt och behöver inte kontakta kundtjänst.

Notera följande: Om du reser med FlixTrain i Tyskland, se gärna vår engelska sida för mer information gällande resande med nedsatt rörlighet i Tyskland.

Riktlinjer:

   
Biljettbokning för resande med rullstol eller gånghjälpmedel 

Om du har nedsatt rörlighet och behöver ta med din rullstol eller andra gånghjälpmedel (t ex rullator) på resan, boka din biljett genom att kontakta vår kundtjänst senast 7 dagar före önskad avgång.

Rullstolens maximalt tillåtna mått är 79 cm x 120 cm och maximal vikt är 350 kg. Tänk på att våra vagnar inte är i höjd med perrongen och det saknas rullstolslift, vilket betyder att du måste kunna ta dig ombord själv eller med hjälp av en assistent (som kan bokas utan kostnad). Vi har handikappanpassade toaletter samt särskilda sittplatser ombord för rullstolsburna passagerare.

   
Stationsledsagning

Om du behöver assistans på stationen men klarar av att gå på och av tåget på egen hand, kan du boka stationsledsagning genom att kontakta vår kundtjänst senast 36 timmar innan avresa.

   

Om du behöver assistans på stationen, vid på- och avstigning och under själva resan, föreslår vi att du har med dig en personlig assistent. Du kan boka en sittplats för din assistent utan kostnad genom att kontakta vår kundtjänst senast 7 dagar före avresa.

   
Resa med en service/ledarhund

Om ditt tillstånd kräver att du reser med din ledarhund, välkomnar vi både dig och din fyrbenta vän ombord. Kontakta vår kundtjänst senast 36 timmar före avresa. Din ledarhund reser gratis i ditt sällskap.

Uppvisning av hundens ID-kort som servicehund kan krävas.

Vi önskar dig en trevlig resa med FlixTrain! Om du har fler frågor, ta dig en titt bland våra vanliga frågor & svar eller kontakta vår kundtjänst.