flixtrain logo

Så bokar du din tågbiljett

Lady holding phone in her hand with light in background

Vi på FlixTrain vill självklart kunna erbjuda dig som kund flera olika alternativ när det kommer till biljettbokning, så att du kan välja det sättet som passer dig bäst. Här nedan förklarar vi hur du enkelt kan boka din biljett på vår webbplats, i appen eller hos en återförsäljare.

Boka på webben

  • Gå till FlixTrain.se, välj avreseort och ankomstort, antal passagerare och datum du vill resa.
  • Klicka "sök resa" och välj din önskade avgång
  • Fyll i passageraruppgifter och lägg till extratjänster om så önskas
  • Välj önskad betalningsmetod (kort, Swish, PayPal)

Din bokning reserveras under 30 minuter, därefter måste du börja om om du inte slutfört bokningen

Boka via appen

  • Ladda ner FlixTrain-appen från Play-butiken eller FlixBus-appen från App-butiken*.
  • Välj avreseort och ankomstort, antal passagerare och datum du vill resa.
  • Klicka "sök resa" och välj din önskade avgång
  • Fyll i passageraruppgifter och lägg till extratjänster om så önskas
  • Välj önskad betalningsmetod (kort, Swish, PayPal)

*I FlixTrain-appen (Android) kan du även boka bussresor och i FlixBus-appen (iOS) kan du även boka tågresor.

Bokningsbekräftelse och biljett

Efter att du har slutfört bokningen på flixtrain.se eller i appen, får du en bokningsbekräftelse skickad till den e-postadress som du angav vid bokningen.

I bokningsbekräftelsen hittar du:

  • Din biljett (med passageraruppgifter, reseinformation och bagageregler)
  • Kvitto för bokningen
  • Annan relevant information inför resan

Du visar upp din e-biljett för tågkonduktören på tåget. Du kan skriva ut biljetten om du föredrar pappersbiljett. I appen ser du din biljett under avsnittet "biljetter" nere i menyn. Om appbiljetten inte har synkat automatiskt, kan du lägga din den manuellt via plustecknet.

Köp din biljett hos en återförsäljare

Du får gärna köpa din biljett från våra medarbetare i våra Flix-butiker, hos någon av våra återförsäljare eller från våra biljettautomater.

Du hittar alla våra försäljningsställen här.

Viktig information:

Observera att du måste ha en giltig biljett när du går ombord på FlixTrain och biljettförsäljning inte kan göras ombord. SJ-biljetter, Movingo, MTRX eller andra förmånsbiljetter ej utfärdade av FlixTrain gäller ej för resa. Din biljett gäller endast för den avgången och den förbindelsen du har bokat. Om du inte har en giltig biljett ombord betalar du en inspektionsavgift. Läs mer om inspektionsavgiften i våra allmänna villkor.

Ändra, avboka eller boka om en biljett

Inom 60 minuter från att bokningen gjorts kan du ändra eller avboka utan att några kostnader tillkommer. För att göra ändringar eller avboka din resa, gå till Hantera min bokning. Du kan göra följande på sidan:

  • Ändra biljett: Du kan ändra telefonnummer eller passageraruppgifter i din biljett utan kostnad*.
  • Avboka resan: Du kan avboka din resa upp till 15 minuter innan avgång. Observera att det kan tillkomma en avbokningsavgift vid avbokning.
  • Boka om resan: För att boka om din resa måste du första avboka den ursprungliga resan. Du får då en värdekod med biljettvärdet minus eventuell avbokningsavgift som du kan lösa in när du bokar din nya resa.

*Ändring av telefonnummer är kostnadsfritt. För ändring av passageraruppgifter betalar du endast mellanskillnaden om biljettpriset gått upp sedan din ursprungliga bokning.

Har du fortfarande frågor? Sök gärna bland svar i vårt hjälparkiv.