Tågresor under Covid-19-pandemin

Tågresor under Covid-19

Det är ditt ansvar att hålla dig uppdaterad om vilka regler och krav som gäller inför din resa med FlixTrain.

Mer information hittar du på Folkhälsomyndighetens hemsida.

Vi gör vårt yttersta för att du ska få en så tryggt resa som möjligt. För närvarande kör vi med max 50% beläggning på tågen.Vi ber dig läsa om våra säkerhetsåtgärder, samt följa våra hygienriktlinjerinför din resa med oss. Du hittar även svar på vanliga frågor på vår dedikerade Covid-19 frågesida.

Säkerheten för dig som passagerare, vår tågpersonal, partners och anställda är av största vikt för oss. Det är även viktigt att du som passagerare följer gällande säkerhetsåtgärder och riktlinjer för att göra resan för dig och dina medpassagerare så trygg som möjligt.

  • Res endast om du känner dig helt frisk. Nys/hosta i en näsduk eller i armvecket.
  • Innan du bokar din resa, kontrollera att resan äger rum och kan genomföras som planerat. För resor över gränser (om du t ex skulle kombinera din FlixTrain-resa med en FlixBus-resa) är det du själv som resenär som ansvarar för att ta reda på vad som gäller för inresa i destinationslandet. Det är ditt ansvar att följa aktuella reserestriktioner och se till att du kan uppvisa nödvändiga ID- och resehandlingar som gränspolisen ber om. Läs mer på Utrikesdepartementets hemsida.
  • Folkhälsomyndigheten rekommenderar användning av munskydd under rusningstid (för resor utanför Sverige är det krav på munskydd)
  • Tänk på att hålla avstånd där det går. På grund av regeringens restriktioner kör vi med 50% säteskapacitet ombord på våra tåg, så att du som reser själv har en ledig plats bredvid dig.
  • Ha gärna med dig egen handsprit som du kan använda under resans gång. Det finns även handsprit tillgängligt ombord vid ingången och på toaletten.

För att säkerställa att du får en trygg resa med oss, har vi vidtagit nödvändiga säkerhetsåtgärder och städrutiner:

Rengöring och städrutiner:

  • Grundlig desinficering + påfyllning av tvål/vatten/alcogel varje dag, i enlighet med WHO:s riktlinjer och rekommendationer.
  • Ytterligare rengöring och desinficering av ofta använda kontaktpunkter (armstöd, fönster, bord osv).
  • Toaletterna är öppna för användning och rengörs regelbundet.
  • Återcirkulationen är avaktiverad och tågpersonalen vädrar vagnarna efter varje avslutad tur.

På tåget:

  • 50% säteskapacitet ombord (du som reser själv får automatiskt en ledig plats bredvid dig)
  • Tågpersonal har tillgång till hälsoskyddskit (munskydd, skyddshandskar)
  • Folkhälsomyndighetens rekommenderar användning av munskydd i rusningstrafik
  • Ha din biljett redo för inspektion (incheckning sker kontaktlöst via namn)
Gröna papper med frågetecken och ett utropstecken i mitten

Hur vet jag om min resa kommer äga rum?

Om det skulle ske några ändringar gällande din resa eller om din resa skulle bli inställd, kommer vi att meddela dig via SMS eller e-post samt ge dig alternativa transportmöjligheter, ombokning eller information om återbetalning. Se därför till att dina kontaktuppgifter är uppdaterade och korrekta.

Hur kan jag begära återbetalning?

Om din resa har blivit inställd, kommer vi att informera dig via e-post om en alternativ resa eller hur du kan begära återbetalning via vår självbetjäningsplattform, utan att behöva ta kontakt med kundtjänst. Om du inte har möjlighet att genomföra din resa av personliga skäl, kan du avboka din resa här i enlighet med våra bokningsvillkor.